План-проспект издания «Русское искусство: Евразийская концепция истории». главная

ПЛАН-ПРОСПЕКТ ИЗДАНИЯ

«РУССКОЕ ИСКУССТВО: ЕВРАЗИЙСКАЯ КОНЦЕПЦИЯ ИСТОРИИ»

Глава первая. УНИКАЛЬНОСТЬ И ТИПОЛОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ РОС-

СИЙСКОЙ КУЛЬТУРЫ.

1.1. Происхождение росов. Столкновение Европы и Азии на территории восточно-
европейской равнины. «Азиатский клин, вдвинутый в Европу».
1.2. Катастрофическая прерывность российской истории. Стихийная сила и
природная широта русского характера. Качества живописности и пространст-
венности в русском искусстве.
1.3. Женственный характер российской культуры. «Всемирная отзывчивость» и
комплекс неполноценности. Русская святость. Архаизмы и легкость усвоения
нового.
1.4. Поиск самобытного пути в искусстве. Концепции западничества и славянофи-
льства. Идея «всеединства». Красота как теургическое понятие. Софийная при-
 рода искусства и устойчивость народных традиций.

Глава вторая. ИСТОРИЧЕСКИЙ ТИП ДРЕВНЕРУССКОГО ИСКУССТВА И ЕГО

ИСТОРИКО-РЕГИОНАЛЬНЫЕ ШКОЛЫ.

 2.1. Старая Ладога. Северный форпост славянской культуры и начало государ-
ственного строительства.
2.2. Киевская Русь. Формирование региональной разновидности византийского
искусства как основы общерусской художественной культуры.
2.3. Владимиро-суздальская школа архитектуры и белокаменной резьбы —
«русская романика с восточным уклоном»
2.4. Полоцко-смоленская и ранняя новгородская школы древнерусского искусст-
ва. Сложение общерусского типа христианского храма.

Глава третья. ДРЕВНЕРУССКАЯ ИКОНОПИСЬ, МОЗАИКИ И ФРЕСКИ.

3.1. Византийская традиция и формирование древнерусской иконографии.
3.2. Иконография Богоматери в русском искусстве XI-XVI веков.
3.3. Иконография Иисуса Христа в русском искусстве XI-XVII веков.
3.4. Символика древнерусского храма, система росписей и композиция
древнерусского иконостаса.

Глава четвертая. РУССКИЙ РЕНЕССАНС И МАНЬЕРИЗМ В ИСКУССТВЕ XV-XVII ВЕКОВ.

4.1. Ренессансные тенденции в древнерусском искусстве XV-XVI веков.
4.2. Работа итальянских архитекторов в Московском Кремле и московская
архитектурная школа XV-XVI веков.
4.3. Маньеристические и протобарочные черты в русском искусстве XVI-XVII
веков.
4.4. Древнерусское искусство малых форм и развитие народных ремёсел в
XVII-XVIII веках.

Глава пятая. ОСНОВНЫЕ ХУДОЖЕСТВЕННЫЕ НАПРАВЛЕНИЯ И СТИЛИ РУССКОГО ИСКУССТВА XVIII—XIX ВЕКОВ.

5.1. Искусство «петровского барокко» первой четверти XVIII века.
5.2. Аннинский период, «русское барокко» и «елизаветинское рококо» середины
XVIII века. Русский барочно-рокайльный стиль.
5.3. Русский классицизм эпохи правления императрицы Екатерины II.
5.4. Павловский романтизм, александровский классицизм и «русский ампир»
первой трети XIX века.

Глава шестая. МОРФОЛОГИЯ РУССКОГО ИСКУССТВА XVIII—XIX ВЕКОВ.

6.1. Создание Российской Академии трех знатнейших художеств,
россика и национальное академическое искусство.
6.2. Русская академическая живопись и скульптура XVIII—XIX веков.
6.3. Русское декоративно-прикладное искусство XVIII—начала XIX веков.
6.4. Формирование идеологии историзма, национальный романтизм и эклектика в русском искусстве ХIХ века.

Глава седьмая. НЕОСТИЛИ В РУССКОМ ИСКУССТВЕ XIX—НАЧАЛА XX ВЕКА.

7.1. «Русско-византийский» и «русский» стили в архитектуре, живописи, декора-
тивном и прикладном искусстве.
7.2. Неоготика, необарокко и неорококо в русском искусстве середины XIX века.
7.3. Русский модерн.
7.4. Неорусский стиль и художественные ремёсла в XIX—начале XX века.

Глава восьмая. ИДЕОЛОГИЯ ИСКУССТВА В РОССИИ XX—XXI ВЕКОВ.

8.1. Художественные объединения, течения и школы русского искусства 1910-
1930-х годов.
8.2. Антиномия российского постмодерна: авангард или традиционализм.
8.3. Российская художественная школа, неоакадемизм, неоклассицизм и русский
традиционализм.
8.4. Развитие теории гармонии в русской архитектуре, анализ европейского
опыта, понятие русско-европейского стиля и создание модели неоклассической
школы изобразительного и декоративно-прикладного искусства.

 

 Prospectus of the  Publication

 “Russian Art: Eurasian Conception of History”

 

Chapter 1. Uniqueness and Typological Peculiarities of Russian Culture.

1.1. Provenance of the “Rosses”. Collision of Europe and Asia on the Territory of Eastern-European Plateau. “Asian Wedge Driven into Europe”.

1.2. Catastrophic Breaking Nature of Russian History. Spontaneous Energy and Natural Broadness of the Russian Character. Qualities of Picturesqueness and Extensiveness in Russian Art.

1.3. Female Nature of Russian Culture. “World-Wide Responsiveness” and Inferiority Complex. Russian Holiness. Archaisms and Easy Mastering of All That is New.

1.4. Search for Original Ways in Art. Concepts of Occidentophilism and Slavophilism. Idea of “Total Unity”. Beauty as Invoking Concept. “Sophian” Nature of Art and Stability of Folk Traditions.

 

Chapter 2. Historical Type of Ancient Russian Art and its Historical and Regional Schools.

2.1. Staraya Ladoga. The Northern Outpost of Slav Culture and the Beginning of Construction of the State.

2.2. Kievan Rus. Formation of the Regional Variety of Byzantine Art as a Basis of All-Russian Artistic Culture.

2.3. Vladimir-Suzdal School of Architecture and White-Stone Carving – “Russian Romanization with Oriental Bias”.

2.4. Polotsk-Smolensk and Early Novgorod School of Ancient Russian Art. Construction of All-Russian Type of Christian Church.

 

Chapter 3. Ancient Russian Icon-Painting, Mosaics and Frescoes.

3.1. Byzantine Tradition and Formation of Ancient Russian Iconography.

3.2. Iconography of Our Lady in the Russian Art of XI-XVI centuries.

3.3. Iconography of Jesus Christ in Russian Art of XI-XVII centuries.

3.4. Symbolics of Ancient Russian Church. System of Painting and Composition of Ancient Russian Iconostasis.

 

Chapter 4. Russian Renaissance and Mannerism in Art of XVI-XVII centuries.

4.1. Renaissance Trends in Ancient Russian Art of XV-XVI centuries.

4.2. Work of Italian Architects in the Moscow Kremlin and Moscow Architectural School of XV-XVI centuries.

4.3. Mannerism and Proto-Baroque Features in Russian Art of XVI-XVII centuries.

4.4. Ancient Russian Art of Variety Entertainments and Development of Handicraft in XVII-XVIII centuries.

 

Chapter 5. Major Artistic Trends and Styles of Russian Art in XVIII-XIX Centuries.

5.1. Art of “Peter’s Baroque’ in the First Quarter of XVIII century.

5.2. Anna’s Period, “Russian Baroque” and “Elizabethan Rococo” of the Middle of XVIII century. Russian Baroque and Rocaillle Style.

5.3. Russian Classicism during the Reign of Empress Catherine II.

5.4. Paulus Romanticism, Alexandrs Classicism and “Russian Empire” of first third of XIX century.

 

Chapter 6. Morphology of Russian Art in XVIII-XIX Centuries.

6.1.  Foundation of the Russian Academy of Three Distinguished Arts. Rossica and National Academic Art.

6.2. Russian Academic Painting and Sculpture of XVIII-XIX Centuries.

6.3. Russian Decorative and Applied Art of XVIII-beginning of XIX century.

6.4. Formation of Ideology of Historical Method, National Romanticism and Eclecticism in Russian Art of the middle of XIX Century.

 

Chapter 7. Neo-Styles in Rusian Art of XIX-beginning of XX Century.

7.1. “Russian Byzantine” and “Russian” Styles in Architecture, Painting, Decorative and Applied Arts.

7.2. Neo-Gothic, Neo-Baroque and Neo-Rococo in Russian Art of the Middle of XIX Century.

7.3. Russian “Modern” Style.

7.4. Neo-Russian Style and Handicrafts in XIX-beginning of XX Centuries.

 

Chapter 8. Ideology of Art in Russia in XX-XXI Centuries.

8.1. Artistic unions, trends and schools of Russian Art in 1910-1930s.

8.2. Antinomy of Russian Post-Modern Style: Advance-Guard or Traditionalism.

8.3. Russian Artistic School, Neo-Academism, Neo-Classicism and Russian Traditionalism.

8.4. Development of the Theory of Harmony in Russian Architecture. Analysis of European Experience . Concept of Russian-European Style and Making of a Model of Neo-Classical School of Fine and Decorative and Applied Arts.

 

 

 Prospectus of the  Publication

 “Russian Art: Eurasian Conception of History”

 

Chapter 1. Uniqueness and Typological Peculiarities of Russian Culture.

1.1. Provenance of the “Rosses”. Collision of Europe and Asia on the Territory of Eastern-European Plateau. “Asian Wedge Driven into Europe”.

1.2. Catastrophic Breaking Nature of Russian History. Spontaneous Energy and Natural Broadness of the Russian Character. Qualities of Picturesqueness and Extensiveness in Russian Art.

1.3. Female Nature of Russian Culture. “World-Wide Responsiveness” and Inferiority Complex. Russian Holiness. Archaisms and Easy Mastering of All That is New.

1.4. Search for Original Ways in Art. Concepts of Occidentophilism and Slavophilism. Idea of “Total Unity”. Beauty as Invoking Concept. “Sophian” Nature of Art and Stability of Folk Traditions.

 

Chapter 2. Historical Type of Ancient Russian Art and its Historical and Regional Schools.

2.1. Staraya Ladoga. The Northern Outpost of Slav Culture and the Beginning of Construction of the State.

2.2. Kievan Rus. Formation of the Regional Variety of Byzantine Art as a Basis of All-Russian Artistic Culture.

2.3. Vladimir-Suzdal School of Architecture and White-Stone Carving – “Russian Romanization with Oriental Bias”.

2.4. Polotsk-Smolensk and Early Novgorod School of Ancient Russian Art. Construction of All-Russian Type of Christian Church.

 

Chapter 3. Ancient Russian Icon-Painting, Mosaics and Frescoes.

3.1. Byzantine Tradition and Formation of Ancient Russian Iconography.

3.2. Iconography of Our Lady in the Russian Art of XI-XVI centuries.

3.3. Iconography of Jesus Christ in Russian Art of XI-XVII centuries.

3.4. Symbolics of Ancient Russian Church. System of Painting and Composition of Ancient Russian Iconostasis.

 

Chapter 4. Russian Renaissance and Mannerism in Art of XVI-XVII centuries.

4.1. Renaissance Trends in Ancient Russian Art of XV-XVI centuries.

4.2. Work of Italian Architects in the Moscow Kremlin and Moscow Architectural School of XV-XVI centuries.

4.3. Mannerism and Proto-Baroque Features in Russian Art of XVI-XVII centuries.

4.4. Ancient Russian Art of Variety Entertainments and Development of Handicraft in XVII-XVIII centuries.

 

Chapter 5. Major Artistic Trends and Styles of Russian Art in XVIII-XIX Centuries.

5.1. Art of “Peter’s Baroque’ in the First Quarter of XVIII century.

5.2. Anna’s Period, “Russian Baroque” and “Elizabethan Rococo” of the Middle of XVIII century. Russian Baroque and Rocaillle Style.

5.3. Russian Classicism during the Reign of Empress Catherine II.

5.4. Paulus Romanticism, Alexandrs Classicism and “Russian Empire” of first third of XIX century.

 

Chapter 6. Morphology of Russian Art in XVIII-XIX Centuries.

6.1.  Foundation of the Russian Academy of Three Distinguished Arts. Rossica and National Academic Art.

6.2. Russian Academic Painting and Sculpture of XVIII-XIX Centuries.

6.3. Russian Decorative and Applied Art of XVIII-beginning of XIX century.

6.4. Formation of Ideology of Historical Method, National Romanticism and Eclecticism in Russian Art of the middle of XIX Century.

 

Chapter 7. Neo-Styles in Rusian Art of XIX-beginning of XX Century.

7.1. “Russian Byzantine” and “Russian” Styles in Architecture, Painting, Decorative and Applied Arts.

7.2. Neo-Gothic, Neo-Baroque and Neo-Rococo in Russian Art of the Middle of XIX Century.

7.3. Russian “Modern” Style.

7.4. Neo-Russian Style and Handicrafts in XIX-beginning of XX Centuries.

 

Chapter 8. Ideology of Art in Russia in XX-XXI Centuries.

8.1. Artistic unions, trends and schools of Russian Art in 1910-1930s.

8.2. Antinomy of Russian Post-Modern Style: Advance-Guard or Traditionalism.

8.3. Russian Artistic School, Neo-Academism, Neo-Classicism and Russian Traditionalism.

8.4. Development of the Theory of Harmony in Russian Architecture. Analysis of European Experience . Concept of Russian-European Style and Making of a Model of Neo-Classical School of Fine and Decorative and Applied Arts.